Jämthundsdusch

Att bada och duscha en Jämthund är ingen lek, i alla fall inte om man har en Zacke. Han är livrädd för vatten, punkt slut!
Jag försöker dock duscha honom i jaktuppehållet för att få bort sådant som han omsorgsfullt stylat sin päls med...Allt ifrån älgskit, älgpiss, våminnehåll och annat kadaver. Då tycker Zacke att han är en 10-poängare. Det tycker inte jag.
Bestämde att jag skulle duscha honom idag. Han brukar kika in i tvättstugan då han vet med säkerhet att det är jag som duschar, annars går han inte in där frivilligt.

Eftersom jag inte duschar hundarna så ofta så ligger jag inte heller hemma med nåt lager av flaschiga hundschampon...hittar ett från L'oreal, ett volymschampo...*S*...får duga.

Börjar spola vatten. Zacke kikar och lyssnar.
"Zacke??" ropar jag
Tyst som i graven, han blänger.
"Zacke, har du sett nån älg där ute?" Då man säger så brukar han komma och kika i fönstret. Zacke springer till köksfönstret.
"Inte i det fönstret, här i tvättstugan..."
"Där finns ingen älg" blänger Zacke

Får som vanligt lyfta in honom i duschen. Zacke gör sig 400kg tung och stel. Bökar på med duschslangen så gott det går. Zacke står med kroppen i duschen och skallen utanför för säkerhets skull.
"Ska du ha en påse att hyperventilera i oxå" surar jag för det är ingen lek att flytta runt honom.
"Kasta sig i äckliga sjöar efter älg, det går jä'la fint det" *grrr*
..."och rulla sig i saker som stinker kadav-äckel"...
Zacke ser stolt ut då jag berättar hur "duktig" han har varit.

Ett antal minuter senare är Zacke fin igen...och sur över att lukta L'oreal. Men det glömmer han nog snart. Tack och lov är det över för denna gång. =)
Zacke vilar ut på sin favvo-dyna och jag torkar golv. Mycket vatten ryms i en hundpäls.
Zmilla som tittat på sympati-surar och blänger på mig.
"Vad är det med dig då? Ska jag kasta dig i duschen oxå?" undrar jag.
Zmilla skrattar som bara hon kan..."Skoja ju bara matte!!"

That's it. Det var dagens happening. See ya!

Skratt-Zmillisen


Dumma dusch-matte & rädd-för-duschen-Zacke.
Puss på dig Zackisen som var så modig, nu har vi samma schampo åxå...=)


Kommentarer
Postat av: Mira

asg Ja du det är inte lätt alla gånger men nu är ju Zacke fin tills nästa gång s Det går skiiitbra med grön såpa. Det använder jag på Texas dom få gånger jag släpat upp honom på övervåningen puh

2009-10-07 @ 13:12:14
Postat av: Ingela

Hehe stackars Zackisen! Men skönt när han är ren och fräsch :-) Tarro gillar inte heller att duscha men som tur var är han ganska lugn ändå :-)

2009-10-07 @ 13:16:03
URL: http://ingela1975.blogg.se/
Postat av: Sara Öhman

Måste bara säga hur fint huvud Zacke har. Han påminner om min farbrors gamla jämthund som hette Zack =)

Ha de fint,,Sara

2009-10-07 @ 15:32:22
URL: http://jamthundarna.dinstudio.se
Postat av: nils o gismo

har haft alla mina hundar lösspringande på skrotgårdar o bilverkstäder . provat alla hundshampo som finns . enligt mig en STOR BLUFF .

Grönsåpa helt autstanding . torkar inte ut botten i pällsen . jag duchar minst 1 gång i veckan (vill inte ha hund som är full av hydraloil i sängen)

Älgpiss hhhhhhhhhhhhhhhhhhhmm går nog att sälga till Japan .

Postat av: Mom

L´oreal h...m det finns ju ORIFLAME Ha ha

men han är säkert mjuk å go nu vi hörs Kram

2009-10-07 @ 18:26:59
Postat av: Jörgen Råberg

ASg, Världens bästa kommentarer! Skrattar så tårarna sprutar. Känner så väl igen det du skriver. Kan bara hålla med till 100%

2009-10-07 @ 19:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0