Torsdag

Veckorna går så sabla fort!!

Tisdag & Onsdag var jobb-dagar. Mycket extrajobb har blivit gjort i lagårn och det är alltid skönt då sånt är gjort. Skickat 5 kossor på slakt, oxå skönt då det är gjort. Vissa tycker det är så hemskt då man skickar dom på slakt...och det kan jag hålla med om, särskilt om det är nån gammal kossa som man fäst sig vid.
Ibland förstår folk inte riktigt att man inte kan se på mitt yrke som en rosa Disney-dröm där alla ska leva lyckligt i alla sina dar. Det handlar om ekonomi. Trist men sant! Har man kossor som inte riktigt mår bra och mjölkar kanske 5-6kg på en dag...ja då har dom gjort sitt,.. då våra kossor ligger på 20-30kg mjölk i snitt. Tyvärr går det inte heller att spara kossor bara för att dom är gulliga och man vill ha kvar dom. That's it!

Idag har jag varit ledig.
Hade tid hos frissan kl. 10. Klippte lite kortare än jag brukar eftersom jag fått en biverkning av P-sprutan...jag tappar håret! Eller så allvarligt är det inte, men det kan bli om jag inte får skiten ur kroppen. Så tänk efter innan du börjar med den...alla kan vi få biverkningar.

Kaffe-paus hos mamma & pappa innan jag åkte hemåt.

Handlade i grannbyn på affär'n...dom gör egen Dubbelmarinerad fläskfilé och den går inte av för hackor. Shit va god den är. Köpte deras egen Potatissallad oxå. Mycket gott!!!

När jag kom hem igen så packade jag in varorna och sen packade jag drag-grejor i bilen och åkte iväg med Jämtarna på en tur. Skönt att komma ut en sväng & tur att jag hade klätt på mig. -9 grader och bara stå still och ta vind..brrrr...men jag frös som tur var inte, jag som brukar frysa direkt.

Nu känns det som att allt är gjort för idag. Eldar så det sprakar gott i pannan och är varmt och skönt. Jämtarna har lagt sig till ro och sover.
Tack för idag. Kram!

Kommentarer
Postat av: Ami/Zigurd

Fastligt vad kallt ni har huga :-) hade ingen aning om att dom som tar p sprutan kan få sådana biverkningar? Jobbigt, vi tjejer som e så måna om vårt hår. Jaha då har du smaskat i dig gottaste fläsfilen nu och potatis sallad, Vi har nästan nyligen kommit hem, så här blir det en flottplatta S Ha en mysig kväll!

2009-11-12 @ 18:49:54
Postat av: Åsa

Hej Goding.Ja du .Kossornas liv och leverna fullt ut måste man förstå och det gör jag och Flisan se bloggen från jag igår eller ja idag.SSom jag blir glad läsa här och så lugn.Det är så underbart och norrlänningen i mig vill emigrera imöra.En vacker dag ska kanske detta vackra upplevas .Längtar redan.Blir la nästa vinter och det är bokat.Ska hjälpa dig i lagården OM du kan få upp mig ur sängen.kram Åsa

2009-11-12 @ 21:52:49
URL: http://www.nogg.se/DruttenoJena
Postat av: Mira

Gubben satt här med mig och glutta här på fotona,han är heeelt säker på att bilderna är från förra året.

Jag tror han är avis fniss

2009-11-12 @ 22:26:07
Postat av: Ingela

Sånt är livet med djur och i synnerhet när man driver ladugård med mjölkkor. Åh den maten lät verkligen supergod! :-) Hoppas ni får en fin helg! Kram

2009-11-13 @ 10:17:35
URL: http://ingela1975.blogg.se/
Postat av: katarina

P-sprutan jag det har jag använt i 12 år och har än inte tappat hår men däremot funderar jag på om den ställer till det med hormonerna för jag går bara ner ca 10 kilo sen är det kört.

2009-11-15 @ 15:59:27
URL: http://www.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0