Spårdag

Solen är på fint humör även idag. Varmt och skönt.
Hade tänkt ta en riktig vilodag idag efter helgens alla arbeten från morgon till kväll....men det kliade så i kroppen efter att få göra något så jag stod inte ut att bara vara lat.

Satt med 3 förslag:
* Första cykelturen med Jämtarna
* Första spåret med Jämtarna
* Stryka sommargardiner

Det sista gick fet-bort ju mer jag tänkte på det, cykeln hade jag inte gått igenom, luft och sånt...så valet var inte alls svårt. Nu skulle det spåras!!!

Zacke som är bästa eftersökhunden jag vet här i krokarna tycker väl att färdiglagda spår är si så där, han vet ju vad som väntar och har tendens att slarva lite i vinklar, går på vittring istället för att ringa osv. Han vill ha äkta action...*S*
Men han säger inte Nej till ett spår ändå.

Zmilla är oprövad i spår, därför var det extra spännande med henne!!! Såg framför mig en Zmilla stretandes i linan & kanin-hoppandes framåt i högsta fart. Har ju spårat älg med henne och fick minsann hålla i mig. =)

Spåren var av olika karaktär. Zackes svårare och Zmilla fick ett "valp-spår" med 2 vinklar. Zackes spår hade flera vinklar och återgångar.
Summan av kardemumman:

*Zacke: Är och förblir den bästa spårhunden -ever!!!!!!!!! Han är så följsam...han följer, följer, följer, vinklar, markerar, fljler, hittar. Inga tappt, inga missar i vinklar, han markerade blod jag droppat på de mest konstiga ställen. Och idag, dagen till ära var han skärpt och noggrann. Men han har ju inte blivit sån av sig själv...tycker det är trist då folk inte fattar hur många timmar man lagt ner på att träna honom. Blod, svett & tårar minst sagt. Vissa tror att bara för att man har en älghund så kan dom spåra av sig självt. Bullshit!!!

*Zmilla: Fint upptag, följde hela vägen till första vinkeln, ett litet tappt som hon fixar genom att ringa, helt perfekt allstå. Andra vinkeln perfekt. Ett litet tappt på sista sträckan, stannade och lät henne tänka. Kommer lite snett på klöven och missar lite, ringar tillbaka på spåret och hittar klöven. Godkänt tempo oxå. Duuuuktig tjej!!!!

Helnöjd är jag. Nu kan jag luta mig tillbaka och ha min vilodag resten av kvällen. =) Men först ett gäng bilder från spårningen. Först ut är Kung Zacke...haha!!!


Zacke är redo

Fint upptag

Återgångsvinkel som utförs perfekt

90 graders vinkel

Zacke spårar på

Nu är vi snart framme

Klöv hittad..

Kungen av spår, Zacke!!

Och så bilder på Zmillisens första spår. Mattes lilla kicka...


Zmilla redo att ge sig iväg

Går fram till upptaget

Lugnt & fint upptag, mitt i prick.

Försöker ta vittring, men jag tillåter inte det..."Ner me nosen"..=)

Lung och kontrollerad...

90 graders vinkel som går fint

Arbete ger resultat. Lill-tjejen hittar det hon ska.

Duktig tjej!!

Det var allt för idag. Tack för titten!!
**********************************************************************************


Kommentarer
Postat av: Ingela

Duktiga vovvarna :-) kul att det gick så bra för Zmilla. Jag ska börja med Selene och det ska bli roligt :-) Kram

2009-05-04 @ 17:29:50
URL: http://ingela1975.blogg.se/
Postat av: nils o gismo

bilden kungen av spår . skön blick hunden har .

2009-05-04 @ 20:23:27
Postat av: Monica

Åh, vad bra! Då måste jag nog ta o köpa den. Vad kostar den?

2009-05-04 @ 21:00:06
URL: http://moonkan.blogg.se/
Postat av: Jörgen Råberg

Härligt att se spårbilderna. Har själv för ögonblicket spårkurs och där finns tre älghundar med och de är superduktiga. Det är två Ö-laika och en Hällsforsare. Övriga då spaniel, golden osv.

men kör hårt Mia, det brukar ju gå bra det du företar dig.

Kramen

2009-05-05 @ 20:56:01
Postat av: Mira

Uuuunderbara bilder :D

Kramen

2009-05-07 @ 09:52:39
Postat av: Christian Kellgren

Härliga bilder och kul att få läsa om Zmilla.Ska lägga tii din blogg på dotterns hemsida under länkar.

Mvh Christian, uppfödare av Zmilla.

2009-05-20 @ 09:58:11
URL: http://www.teamkellgren.cybersite.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0