Patrick Swayze

Färdigjobbad dag och nu är det helg för min del. Skönt med ledigt i 3 hela dagar.
Dagen i Bregott-fabriken har bjudit på glädje, sorg & tuffa tag.
Morgonen började med ett dödsfall...en lite tjurkalv överlevde inte lunginflamationen. Satt stilla med honom, pratade lite lätt medan han drog sina rossliga, sista andetag.
Sista han gjorde var att han öppnade sina ögon och tittade tacksamt på mig. Fattar inte varför alla djur som dör ska titta på MIG??!!!
Jag som är så blödig.
Men dom kanske ändå känner att jag var där in i det sista...

Glädjefnatt fick 443 & 460 då dom slapp mjölkas eftersom dom är sinlagda. Springandes med tjola-hopp steg rusade dom ikapp till sin grupp. Tänk att så lite roar sm...stora kor!!!

Tuffa tag blev det då två nykomlingar släpptes i grupp 1. Två kvigor som snart ska kalva och som ska bo i den gruppen. Där finns enda kon vi har med mäktiga horn, ingen annan har horn. Det vet hon oxå om och använder dom gärna på små försvarslösa kvigor. Den ena kvigan lät hon bli med det var värre med den andra.
Det knuffades, puffades, kastades och till slut hade hon trängt upp den stackars kvigan i ett hörn.
Då blev jag less att se det hela och stegade dit och gjorde min bästa Patrick Swayze-imitation....EVER!!!
Myndigt tittade jag på 239 med horn och sa: Noone puts a new cow in a corner....typ...
Nåja...det lugnade ner sig efter min Dirty Dancing floska.

Dimmigt och grått väder. Jag hoppas att det blir bra väder i helgen, kanske vi tar oss till jaktkojan en dag. Skulle vara skönt att åka dit och bara vara...ingen TV, radio, mobil, dator, vatten, el...=)

Igår tackade jag pappa som ställt upp & idag skickar jag ett Tack till mamma som ställde upp och ringde ett telefonsamtal för min del.
Hatar dessa telefontider. Dom är mellan 8-9...jag har inte tillgång eller tid förrän jag slutar kl. 10.
Den mamma pratade med förstor men undrade om jag inte kunde ringa INNAN jag åkte till jobbet.
"Nej lilla tant...då sussar du gott serru...för jag åker 04.45 hemifrån!!!!!!!!" Grrrrr....
Alla ska tydligen ha 7-16 jobb eller hur det nu är...

Tack mamma för att du hjälpte till!!!

Nu är alla tankar och krafter slut för denna kväll.
Ska krypa iväg till spisen och steka parisare...enkelt och gott tycker vi.
Gubben strax hemma. Alltid skönt då dom kommer hem, gillar inte tanken på att dom ska sitta i bilen 30 mil...=(

Riktigt trevlig kväll önskar jag dig! Kram!



Kommentarer
Postat av: Ingela

Trist med lilla tjurkalven. För några veckor sen hjälpte min styvpappa sin bror med en svår kalvning, tyvärr hade kalvarna dött i magen då de inte kom ut :-( kvigan fick de slakta. Hoppas ni tar er till kojan i helgen och får en härlig dag där :-) Kram!

2009-03-05 @ 19:03:58
URL: http://ingela1975.blogg.se/
Postat av: Monkan

Oj va hemskt med tjur kalven:( Tur man slipper vara med om något sådant:(

Jag håller tummar och tår så ni kan åka till eran jaktstuga:)Vilken underbar bild på eran hund:)

2009-03-05 @ 21:59:16
URL: http://vorstehfnatt.blogg.se/
Postat av: Mom

Tack. När jag läser om "dina" kossor kan jag känna hur det luktade hos dom inte gott men....

Du berättar så målande Natti Natti

2009-03-05 @ 22:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0