Tisdag

Efter all snö så slog vädret om och blev kallt!!! -26 visade termometern nu ikväll då jag åkte från lagårn..*brrr*..
Lite drama hade vi där ikväll oxå då en kossa lade sig i rännan för att kalva men tog sig inte upp då vi skulle fösa henne till kalvningsboxen. Kalvningsförlamning heter det och kräver veterinär. Drabbar kor men inte kvigor. Andrus var snabbt på plats och gav kalk. Inom en halvtimma var kossan på benen igen tack och lov. Det som kom ut där bak var en präktig kvigkalv som senare snuttade i sig mjölk från en flaska jag gav. Så allt slutade bra. =)

Nu ska jag äta middag så det får bli detta lilla inlägg idag. Kram och klä på dig om det är kallt. =))


Kommentarer
Postat av: Monica

haha ja, dina hundar är allt duktiga och stannar på gården :) Diesel brukar inte få för sig att springa iväg dock, bara några "dampryck" som jag kallar det och inte så långt. Peppar peppar ;) Han kanske såg att vi for utan honom och sprang fort som bara den :P Vem vet :) Eller så kanske det är nåt nytt han fått för sig. Matte glömmer nog aldrig mer honom när vi åker. tss..

Han måste ju ha hittat nåt som luktade väldigt gott kanske.

Känner mig som en dålig matte :P haha..

I arnemark är det kallt läser jag! Huwa.. Inte lika kallt hos oss.

Ha det så bra!

Kramar!

2009-12-29 @ 21:43:36
URL: http://moonkan.blogg.se/
Postat av: Ingela

Skönt att det gick bra för kossan och att det blev en fin kvigkalv :-) Här är det -27, inget kul alls. Kram

2009-12-29 @ 22:00:27
URL: http://ingela1975.blogg.se/
Postat av: Ingela

Tarro tackar så mkt!! :-)

2009-12-30 @ 20:01:00
URL: http://ingela1975.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0